Hjärtkirurgi/dödshjälp

Jag har stått som NV-ambassadör under studie-och yrkesmässan under den här torsdagen och försökt övertala stackars små nervösa tonåringar om varför de skall gå naturvetenskapliga programmet. Inte en lätt uppgift då vi körde pedofil metoden och lockade med godis för att medans de så snabbt som möjligt trycker i sig den sega kolan, stå bredvid och summera upp sidorna av våran linje.
   Kolorna görs inte sega nog.
   Vi fick trots det någon lättlurad 8/9 på tråden. Varpå dom fick skriva på en lapp sin mejl adress (eller vanliga adress om man inte ville ge ut sin mejl adress), namn och nuvarande skola, vilket sedan skulle göra att dom fick möjlighet att gå på en guidad tur på vårat program.

I alla fall, efter ett tag så kom det två - jag skall inte säga fjortisar, men det gör jag ändå - fjortisar. Jag tänker inte nämna dom vid namn, mest för att jag inte kommer ihåg vad dom heter men också för att det känns taskigt att lämna ut dom på det här sättet. Vi kallar dom X och Y. X och Y gick i 8:an och Y var helt säker på att hon absolut inte skulle gå NV, X var helt säker på att hon skulle gå NV "Jag vill bli hjärtkirurg! Det är min dröm, det är det jag vill hålla på med".

Som den grymma ambassadör jag är stod jag och berättade hur det var på NV och till min hjälp hade jag den här lappen:

Det syns inte jättebra men det är i alla fall vad man har för kurser i de olika årskurserna. Uppe i vänstra hörnet ser man kurserna i ettan, till höger om den tvåans kurser och de fyra nere till vänster är dom olika inriktningarna man kan välja till trean (minus NV-Språk som nu har tagits bort). Nere till höger har vi NV-Musik som är en profil och man har uppdelat under hela sin gymnasietid, för att förtydliga: Endast en profil och inte en inriktning!
   Jag berättade det här för dom på ett väldigt lugnt och pedagogiskt sätt men... dom fattade ingenting! Det tog pizza-tiden (10 minuter en kvart) innan dom fattade det mesta med ständig hjälp av mig.
   Jag vet inte hur ni tänker men om man går NV så anser jag att man måste ha någonting underskallbenet ("Nej, absolut inte!" som Ambassadör Anton hade sagt) och tar det så lång tid för en person att förstå ett enkelt papper borde man inte ge sig in på en sån linje. Eller i alla fall fundera på en annan framtida karriär. Jag hade gärna inte lämnat mitt hjärta i hennes händer.

Vidare till lappen som man skulle skriva på med sitt namn, mejl adress (eller vanliga adress om man inte ville lämna ut sin mejl adress) och nuvarande skola.
   Till tjej Y, som var säker på att hon inte skulle gå NV, sa jag "Du kan ju skriva på den här lappen så får du ju se hur vi har det", varpå jag fick det förvånansvärda svaret "nej, verkligen inte! Då har ni mig ju i ert register".....!. Hur kan hon få för sig att vi gör sånt? "Jo, om du skriver på lappen och inte väljer NV så kommer vi att stalka dig, hota dig och i värsta fall kidnappa dina familjemedlemmar tills du byter program till oss!" Nej du, vi är faktiskt inte pliktverket.

Efter att ha stått och diskuterat med oss i typ 40 min gick dom (äntligen). Skönt tänkte jag, men 5 minuter senare kommer dom tillbaka skuttande. Tjej Y "Jag har bestämt mig! Jag skall gå NV!"
   Låt mig tillägga att dom gick i åttan och att dom alltså har ett och ett halvt år kvar att bestämma sig vad dom vill göra. Men det är ju kul för Y att hon kan gå från absolut inte till självklart på 4,5 minut.

Trots detta skulle hon självklart inte skriva på någon lapp.

En utvald bit av en konversation vi hade:
X: "Kommer du att gå i skolan nät vi börjat?"
Jag: Får se nu, ni går i åttan jag går i tvåan... Nej, det kommer jag inte.
X (Och Dagens citat): "Synd, annars kunde vi ju bli tillsammans... eller jag menar gå tillsammans"
Jag som nästan jag råkade säga rakt ut: "Ja, verkligen. Jag vill ju jätte gärna gå tillsammans med er...not"   

Det slöt inte bättre än att de stod där i sammanlagt en timme (kan var mer men sen stack jag) och som gjorde att jag hade huvudvärk tills jag gick och la mig.

För att tillägga: Allt jag skriver, gör jag i kärlek.

Peace!

Kommentarer
Postat av: signe

HAHA, nee dom fattade verkligen inte alls va vi menade och jag måste tillägga, Vem lägger godispappret tillbaka i godisskålen???

2009-10-10 @ 14:36:49
Postat av: thea

anton... de där flickorna. de gjorde allt i sin makt för att du skulle prata ju? jag tror nästan att jag kan ha varit exakt likadan i mitt år som 14. patetisk. men dom tyckte du var good lookning o kände sig fräna som prata med dig. ju. ;) blir du inte glad då? ;):P

2009-10-10 @ 15:04:10
Postat av: mumrik

DU ÄR WANTED!

2009-10-10 @ 15:37:43
Postat av: Bloggaren himself

Signe: jag vet, helt stört

Thea: Nej, du var bara dumma :P

Mumrik: Vem är du?

2009-10-11 @ 17:09:39
Postat av: thea

du har alltså inte tillräckligt stort ego att instämma ;) dom ville ha dig anton.... :P

2009-10-11 @ 18:04:28
Postat av: Karl

JAG ÄLSKAR DOM!!! JAG ÄLSKAR DOM DUMMA, IDIOTISKA, STÖRDA, MENTALT EFTERBLIVNA, KORKADE UNGDOMARNA VI I VÅRAT SAMHÄLLE KALLAR FÖR FJORTISAR!!!!!

DOM LYSER UPP VARJE DAG FÖR MIG!!!!

2009-10-13 @ 20:47:47
URL: http://www.meatspin.com
Postat av: Karl

PLUS ATT JAG ÄR EN SJÄLV FÖR JAG SKRIVER MED STORA BOKSTÄVER!!!!

2009-10-14 @ 17:30:06
URL: http://www.meatspin.com
Postat av: Lynn

VADÅ???? ÄR MAN TYP EN FJORTIS FÖR ATT MAN SKRIVER MED STORA BOKSTÄVER LIKSOM??? JAG FATTAR INGENTING!!

2009-10-16 @ 12:48:21
URL: http://www.meatspin.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0