Middag och svenskens misstag

En sak som jag stört mig på enda sedan barnsben är ordet middag! Alltså det mål man äter på kvällen. Det finns inget mer ologiskt i hela det Svenska Språket - förutom möljigen uttrycket "en frukt om dan håller doktorn på stan" (se "fråga anders och måns" episod 06).
   Men tänk på det ett tag, hur rätt låter det?
   Middag, borde vara ett sammansatt ord av "mid" - som i gammelsvenska menas "i mitten av" (midvinter, midsommar etc.) -  och dag. Alltså mitten av dagen. Är det bara jag som anser att mitten på dagen inte är mellan 17:00-19:30? Sen blir det ju kväll och natt, eller? 
  Om man spånar vidare kan man - som jag gjort - komma fram till att tiden mellan ca. 13:00-!8:00 har döpts till eftermiddag. Det känns inte som namnet valts helt random (eller?). Nej, namnet måste ha uppkommit av att den infaller under tiden efter just middagen (därav "eftermiddag"). Det mest logiska namnet borde då vara efterlunch. Det ligger dock inte lika bra i munnen men skulle i alla fall vara korrekt.

Hoppas att jag lyckats konvertera till att tycka att middag borde vara på dagen istället för på kvällen!

Dagens citat: "Det finns så mycket porr på internet att om man hade tagit bort alla porrsidor hade det bara funnits en kvar som skulle heta 'ge tillbaka porren'"
                                        Perry Cox i "Scrubs"

Peace! 

Kommentarer
Postat av: gustav

Jag har verkligen stört mig på det där länge nu, men i mott fall så är de mer "orka hålla isär dom" mat som mat liksom

2009-07-30 @ 02:14:31
URL: http://gustavhederfeld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0